In general, avem nevoie de proteine de calitate pentru a putea sa ne dezvoltam normal si sa avem un organism sanatos. Doar ca nu toate proteinele ne fac bine. Un tip aparte de proteina sau familie de proteine este glutenul. De el ne ferim daca avem intoleranta sau boala celiaca si adoptam imediat o dieta fara gluten. Dar cand ajungem in magazine e foarte dificil sa ne ferim de produsele care contin gluten. Vestea buna este ca anumite produse, ingrediente pe care le evitai nu au deloc gluten si le poti consuma fara probleme.

Glutenul este un tip special de proteina, o familie de proteine, gasita/gasite de obicei in grau, orz si secara. Desi este una dintre cele mai greu de digerat proteine, glutenul reuseste sa treaca prin sistemul digestiv fara probleme la oamenii care nu au intoleranta la gluten sau boala celiaca. Continutul de gluten din produse diverse permite mentinerea formei si e un fel de lipici pentru diverse ingrediente. Vedem glutenul in paste, paine, cereale, dar si in alte produse pe care le consumam destul de des in conditii normale, daca nu avem simptome specifice unei intolerante.

Pentru cei care au intoleranta la gluten sau boala celiaca, probleme cu sistemul imunitar, orice cantitate de gluten ingerata va duce la balonare, gaze intestinale, constipatie si multe alte simptome care variaza de la un individ la altul. Se pot adauga si dureri de cap, dureri articulare, amorteala la nivelul extremitatilor.

Expunerea repetata la gluten duce la imposibilitatea absortiei nutrientilor in sange si la probleme mari legate de alimentatie. Daca nu renuntam la gluten apare deficienta de nutrienti, anemia, pierderea in greutate, osteoporoza, infertilitatea, scleroza multipla, afectiuni neurologice.

Singura cale de a preveni astfel de simptome e dieta din care lipseste in totalitate glutenul. Sunt produse in magazine fara gluten, le poti integra in dieta, dar e foarte greu sa te feresti de cele care contin gluten mereu. Dieta fara gluten trebuie sa fie stabilita impreuna cu un specialist pentru ca in produse cu gluten avem nutrienti, proteina, fier.

Cand te afli in cautare de produse fara gluten poti avea surpriza sa elimini multe ingrediente, bauturi, produse despre care credeai ca au gluten, dar care in realitate nu au si pe care le poti consuma fara probleme. Care ar fi cele mai populare produse din magazine care nu au gluten si te ajuta sa tii o dieta fara gluten mai usor?

  • Orez-nu contine deloc gluten, il poti integra in orice dieta fara gluten. Daca mai adaugi si legume pe langa el si eviti sa il prajesti, sa il faci la tigaie, orezul e excelent, are fibre si e foarte hranitor. Evita orezul alb si prefera orezul brun de fiecare data, pentru ca e mult mai hranitoare varianta bruna si contine mai multe fibre;
  • Cartofi-in cartofi nu ai gluten deloc, dar ai amidon. Pot sa inlocuiasca pastele, painea, in dieta fara gluten ii poti include in orice mod vrei, fara sa ii prajesti insa. Ii faci la cuptor, fierti, la aburi, la gratar, si respecti portiile, nu consumi cantitati prea mari;
  • Iaurt simplu-te feresti de iaurturile cu fructe si adaos de zahar, le eviti pe cele care au fel de fel de arome si de lucruri adaugate in care poti avea gluten. Daca nu esti sigur pe iaurturi alege mereu varianta greceasca, iaurtul islandez pentru mai multa proteina;
  • Faina de migdale-in migdale nu ai gluten, la fel cum nu ai nici in nuci in general. Asa poti sa gatesti ce vrei tu in dieta fara gluten si sa inlocuiesti faina obisnuita cu o faina mult mai buna si mai sanatoasa;
  • Ovaz-da, ovazul nu are gluten, dar cel cumparat din comert e procesat in unitati unde nu prea se separa ovazul de alte cereale la procesare. Cauta ovazul cu eticheta fara gluten si incearca intai o portie mica ca sa vezi cum te simti;
  • Oua-orice fel de proteine animale neprocesate nu au gluten, deci nici ouale nu au. In loc de cereale pline de gluten la micul dejun poti sa iti pregatesti un ou posat sau chiar unul prajit rapid, o omleta cu multa verdeata, legume, poate si putina carnita;
  • Porumb-poti sa il consumi fara probleme pentru ca nu are gluten. Nu conteaza in ce forma il vei manca. Atentie la malai, el poate sa contina urme de gluten de la procesare, dar si la floricele de porumb. Te vei feri de variantele aromate artificial care contin aditivi, aditivi ce pot avea gluten;
  • Quinoa-are multe fibre si nu are deloc gluten. Ai paste din quinoa, poti sa o gatesti si la aburi si e foarte gustoasa, satioasa, perfecta pentru orice dieta in care glutenul nu are ce cauta;
  • Fasole si legume-linte, fasole, legume, toate nu au gluten, dar au fier, alte minerale excelente de care ai nevoie in dieta fara gluten. Si produsele obtinute din ele nu au gluten, doar ca trebuie sa citesti pe eticheta sa vezi daca intr-adevar nu e pic de gluten in ele;
  • Avocado-nu are gluten, se poate combina cu niste produse pe baza de porumb fara gluten pentru o gustare de dimineata sau un mic dejun perfect. Asa inlocuiesti si cerealele si esti sigur ca nu vei avea probleme de la glutenul ingerat fara sa vrei;
  • Ciocolata-daca alegi ciocolata simpla, neagra, cu lapte, alba nu vei avea gluten in ea. Cu toate astea citeste eticheta pentru ca poate sa apara contaminarea cu gluten de la procesare. Si nu consuma ciocolata in cantitati prea mari;
  • Condimente-aproape toate nu au gluten. Poti sa folosesti maioneza, ketchup sau mustar in dieta fara gluten. Atentie la sosurile de soia, derivate din grau si la dressing de salata, marinate care ar putea fi ingrosate cu faina obisnuita. Nu te feri de ierburi naturale, condimente, sunt bune proaspete sau uscate si nu in cantitati foarte mari, desigur;
  • Soia-in afara de sosurile de soia, cam toate produsele pe baza de soia nu au gluten. Laptele de soia sa tofu sunt doua variante excelente pentru cei care tin diete fara carne;
  • Macarons-sunt facute cu faina de migdale si albusuri, deci nu avem faina de grau. Citeste insa eticheta si intreaba la cofetarie daca nu au cumva si gluten, in rest le poti manca oricand doresti, dar atentie la cantitati pentru ca sunt foarte concentrate;
  • Seminte de floarea-soarelui, de chia, de dovleac, de susan, de in, pe toate le poti manca fara sa te temi de gluten, pentru ca nu au deloc. Adauga semintele peste iaurtul simplu despre care am discutat deja si ai o gustare sau un mic dejun aproape de perfectiune, cu multi nutrienti de calitate si un gust excelent.