Combinatiile de alimente trebuie alese cu mare grija pentru a nu ne afecta sanatatea

Mancarea e mai gustoasa cand combini diverse ingrediente si diferite tipuri de preparate. Experienta iti spune de fiecare data ce sa combini si in ce cantitati pentru a avea cele mai bune gusturi si arome pe care le-ai incercat vreodata.

Nu trebuie sa exagerezi insa cu aceste combinatii, pentru ca s-ar putea sa obtii efecte neasteptate la nivelul sistemului digestiv. Combinatiile cele mai banale pot duce la multe neplaceri dupa ce le incercam si la tulburari de functionare la nivel digestiv. De aceea ar trebui sa fim atenti la ele de fiecare data si sa evitam pe cat posibil anumite combinatii „nucleare”.

Fiecare organism este diferit si reactioneaza in mod diferit la diverse ingrediente si alimente. Nu conteaza ce varsta avem sau ce cantitati mancam, anumite tipuri de combinatii pot fi foarte greu de suportat. Aceste combinatii difera de la om la om, trebuie sa iti dai seama insa care sunt si ce nu iti face bine. De multe ori ajungem sa vedem ce nu ne face bine dupa ce trecem prin episoade de tulburari digestive severe sau mai putin severe.

Intolerantele la anumite substante, bolile, genetica, toate pot sa contribuie la aparitia neplacerilor de la nivelul sistemului digestiv. Combinatia ideala de alimente si ingrediente este cea in care putem manca ce ne face placere fara sa ne simtim rau, gustul nu sufera schimbari, mancarea arata bine in farfurie si ne ajuta sa avem energie pentru intreaga zi.

Care sunt cele mai periculoase combinatii de alimente sau ingrediente de care ar trebui sa ne ferim?

Fructe si legume crude. Fructele si legumele sunt foarte bune pentru organism, consumate crude. Numai ca au timpi de digestie diferiti. Fructele se digera repede, insa digestia nu e de multe ori completa. In fructe avem si mult zahar, ceea ce poate duce la o digestie foarte lenta uneori. Se vor alege pentru siguranta doar legume cu frunze verzi si niciodata nu se vor combina morcovii cu portocalele, de exemplu. De preferat ar fi sa mancam separat fructe si legume, cu pauza intre ele si fara asocieri ciudate de alimente pe langa ele.

Fructe crude si iaurt. Multa lume considera ca la micul-dejun nu e o combinatie mai buna decat fructele alaturi de un iaurtel. Este complet gresit sa mancam asa. Fructele au acizi, iaurtul are proteine, fibrele bune pentru digestie se transforma intr-un mix toxic care poate duce si la alergii la mancare. Aciditatea fructelor intervine in digestia iaurtului si ajungem sa avem probleme si din cauza lui.

Fructe crude dupa mese. E o greseala mare sa combini fructe proaspete cu tot ce ai mancat inainte, cu trei feluri de mancare si poate si desert. Grasimile si carbohidratii din mancare se vor digera mai greu, fructele insa se vor digera imediat. Asa ca vor ramane deasupra la toata mancarea, zaharul fermenteaza si totul se transforma intr-un amestec exploziv, apar balonari si dureri de burta.

Fasole si branza. Branza e poate cel mai prost aliment pe care il poti manca, duce la inflamatii ale intestinelor si ale mucoaselor. Fasolea are niste zaharuri pe care corpul nu le poate procesa corect pentru ca nu are enzime pentru asa ceva. Daca ai facut greseala si ai combinat fasole cu branza apare imediat flatulenta, te simti rau de la stomac. Un stomac slabit nu are nevoie de asa ceva, le poti manca separat si nu ai probleme.

Carne si oua. Prea multe proteine la masa inseamna si probleme mari cu digestia. Sistemul digestiv are nevoie de mult timp ca sa poata procesa tot ce inseamna proteine din alimentatia noastra. Ca sa nu fie probleme cu digestia dupa mese inlocuiti carnea cu legume proaspete, eventual gatite la abur, fara ulei. O omleta cu multe legume ar fi o alegere foarte buna in loc sa mancam cantitati mari de carne la fiecare masa.

Ceai si lapte. Sunt unii oameni care mai adauga lapte in ceai. Insa acest obicei foarte popular poate duce la distrugerea antioxidantilor din ceai. Antioxidantii ajuta la reducerea inflamatiei din organism, in ceai se mai poate adauga lamaie in loc de lapte. Ceaiul care contine cofeina nu va avea si lapte, pentru ca nu ii permite sa isi faca efectul si sa scada absorbtia calciului.

Banana si lapte. Alta combinatie pe care o mancam de placere la prima ora si o mai dam si copiilor. Ceea ce nu intelegem este ca o astfel de combinatie poate deveni toxica foarte usor. In lapte si in banane intalnim zaharuri. Cand le mancam impreuna insulina ajunge la un nivel foarte mare. Insula este un hormon care ajuga la stocarea grasimii. Un smoothie cu banana si lapte va avea timpi de digerare enorm de mari, intre timp se mai si acreste si te face sa nu mai ai energie suficienta.

Cereale si suc de portocale. Tot timpul avem la micul-dejun cereale si suc de portocale, indiferent in ce tara suntem. Acizii din sucul de portocale reduc activitatea enzimelor care lucreaza la procesarea carbohidratilor ingerati, apar si durerile de stomac, te simti „greoi”, plin. Da, putem sa bem sucuri dulci naturale, dar la o ora dupa masa. Si foarte important. Fara sucuri din comert pline de zahar si cu fructe aproape inexistente.

Paine si gem. Daca mancam paine de slaba calitate cu gem plin de zahar vom avea un nivel al glucozei din sange foarte ridicat. La inceput ne vom simti plini de energie, dar dupa cateva minute vom fi epuizati. Drojdia din paine fermenteaza in stomac si duce la balonari si la dureri de cap. In locul painii obisnuite ar fi bine sa mancam paine integrala, din grau integral, impreuna cu niste miere in loc de gem. Mierea are polifenoli, 22 de aminoacizi de calitate, 31 de minerale si vitamine, enzime.

Paste si rosii. Nu ai cum sa nu iubesti pastele cu rosii sau cu sos de rosii, cu bulion, cu niste branza rasa si niste carnita. Si asa ai facut o „bomba” pentru sistemul digestiv. Rosiile au acizi care slabesc actiunea enzimelor si digestia e ingreunata. Carnea si carbohidratii sunt o combinatie fatala pentru sistemul digestiv. Mai bine niste sos pesto decat o masa care poate are gust bun, dar e extrem de greu de digerat si te mai simti si rau dupa ce o consumi.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?