Cosmarurile pot avea efecte neplacute, dar pot fi evitate

Cosmarurile. Cine nu le-a avut macar o data in orice perioada a vietii, mai ales in copilarie. Misterul care invaluie acest tip de manifestari ciudate in timpul somnului si al visatului este unul destul de complicat de descifrat.

Ce stim cu siguranta este ca un cosmar este o activitate intensa la nivelul creierului care apare doar atunci cand avem miscari rapide ale ochilor in timpul somnului profund. Cosmarul este un vis care pare foarte real, uneori ajungem sa simtim diverse lucruri si provoaca teama, anxietate, frica puternica. DE multe ori ne trezim cand avem cosmaruri, ni se schimba starea de spirit si incercam sa scapam de ele cum putem.

Multa lume se confrunta cu un cosmar o data la o anumita perioada de timp, nu mereu. Insa pentru 2-5% din populatie aceste cosmaruri pot sa apara foarte des, aproape in fiecare seara. Femeile si fetele sunt mai afectate de cosmaruri, barbatii le au si ei, dar ceva mai rar. Cei care consuma mult alcool si se drogheaza in mod obisnuit au iarasi cosmaruri foarte frecvente. Si oamenii cu PTSD, o afectiune manifestata prin stres si anxietate ce apar dupa un soc puternic ajung sa aiba cosmaruri frecvente.

Exista si o afectiune in care ai cosmaruri peste cosmaruri orice ai face. Efectele ei sunt usor de intuit: anxietate in timpul zilei, probleme de concentrare, oboseala cronica, grija pentru perioada in care trebuie iarasi sa ne intoarcem in pat si sa ne culcam.

Insomnia si stresul sunt cele mai grave urmari ale cosmarurilor puternice. Unii oameni care nu vor sa mai aiba cosmaruri evita pe cat posibil sa mai doarma de teama sa nu fie iarasi intr-o lume sinistra, in vis. Bolnavii psihici au cosmaruri adesea, cei cu depresie si anxietate pronuntata, cei care au ganduri legate de suicid sau au avut tentative esuate in trecut.

In general un cosmar este destul de greu de „tratat”, ai nevoie de interventia unui specialist, de un psiholog, psihiatru daca nu te descurci singur. Netratat la timp cosmarul sau cosmarurile ajung sa produca modificari la nivelul psihicului, oboseala prea mare si stresul duc si la probleme organice, la imposibilitatea de a avea un stil de viata normal.

Ce se poate face pentru a evita cosmarurile sau pentru a le reduce efectele negative?

1. In niciun caz nu incercati sa evitati sa dormiti si treziti-va la ore fixe, culcati-va la ore fixe. Cu cat incercati sa amanati mai mult culcarea, somnul normal, cu atat aveti sanse mai mari sa aveti cosmaruri. Daca nu ne culcam la aceeasi ora riscam sa nu mai avem un somn REM de calitate, visatul va fi unul destul de complicat si cosmarurile pot sa intervina imediat. Daca al nostru creier simte ca nu a avut un somn REM revine la aceasta faza in alta perioada din noapte si atunci perceptia noastra poate fi una foarte puternica, cosmarul este foarte real.

Creierul ajunge in REM rapid cand nu l-a avut la timp, sta mai mult in faza aceasta si visele sunt mai intense. Si cand ne culcam si ne trezim la ore foarte diferite mereu fortam creierul sa intre rapid in REM si sa ne determine cosmaruri foarte intense. Evitati si ceasul care suna mult prea devreme, chiar cand suntem in REM. Daca atipim dupa inca o perioada e posibil sa avem cosmaruri de scurta durata…

2. Atentie la medicamentele date de la psihiatrie si la cele pentru somn. Se stie deja ca mai toate medicamentele pentru dormit, cele de psihiatrie, pentru afectiuni grave dau cosmaruri oribile. Antidepresivele si cele care previn diverse tipuri de manifestari ale unei boi psihice pot fi cauza unor cosmaruri foarte reale cu tipete, paralizie temporala a organismului in somn si o experienta deosebit de intensa in REM. Cititi prospecte, discutati cu doctorul, incercati sa luati doar medicamente care nu va fac rau si va permit sa dormiti linistiti.

3. Trezitul complet ajuta atunci cand va confruntati cu diverse cosmaruri nocturne. Daca vreti sa nu aveti cosmaruri sau sa nu le mai traiti odata ce v-ati dat seama ca sunteti intr-un cosmar trebuie sa va treziti complet si sa nu ramaneti intre, intr-o lume care combina realitatea cu visul. Cand nu suntem treziti complet revenim imediat in cosmar si nu rezolvam nimic. Datul jos din pat, aprinsul luminilor si miscatul prin camera ne ajuta sa ne trezim complet. Orice activitate constienta ne va scoate din vis si din cosmaruri si vom avea timp sa ne trezim mult mai bine ca sa le evitam cand ne culcam iar.

4. Rescrieti finalul unui cosmar sau gasiti alt scenariu. E o terapie care functioneaza foarte bine. Creierul poate fi dezvatat sa dezvolte cosmaruri, asa cum a invatat singur sa o faca, asa se va dezvata. Trebuie sa ii dam creierului un alt scenariu, alta cale pentru a ne purta in alta poveste mai frumoasa cat dormim. Ne spunem acelasi lucru de mai multe ori si obligam creierul sa conceapa un nou scenariu.

Cum functioneaza? Ne amintim de un cosmar, scriem detaliat tot ce putem despre el pe o foaie. Apoi schimbam un element din acest scenariu foarte urat, sau mai multe. Trebuie sa fim creativi. Dupa, vreme de cateva ore, repetam scenariul acesta in minte, in fiecare zi, incercand sa vizualizam totul in detaliu.

Nu spune nimeni ca peste noapte nu vei mai avea niciun cosmar, dar vor fi mai putin inspaimantoare si s-ar putea sa nu mai ai de-a face cu ele intr-un final. Tot in faza asta e bine sa nu ne mai facem atatea griji si sa uitam de probleme inainte de somn, sa ne culcam cu mintea clara.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?