Sportul la batranete e un pas important spre o viata sanatoasa si indelungata

Indiferent de varsta, un numar cat mai mare de activitati fizice si de exercitii este recomandat si este foarte util pentru mentinerea unei stari de sanatate cat mai buna. Activitatile fizice devin si mai importante atunci cand inaintam in varsta si corpul nostru nu mai poate face fata unor sarcini obisnuite.

Potrivit statisticilor actuale, foarte multi adulti care au trecut de 65 de ani petrec mai mult de 10 ore pe zi stand la orizontala sau pe un scaun. Lipsa miscarii duce la aparitia unor probleme de sanatate serioase si la riscuri uriase asumate de catre cei care nu fac niciun fel de miscare.

De la mobilitate scazuta la dureri de spate sau dureri musculare, probleme cardiovasculare, toate pot sa fie urmari firesti ale lipsei de activitati fizice la varstnici.
Pentru prevenirea acestor efecte nedorite ale sedentarismului adultii trecuti de o anumita varsta pot practica o multime de sporturi simple si placute pentru a asigura miscarea zilnica de care au mare nevoie.

Cand ajungi la o varsta destul de inaintata nu inseamna ca nu mai faci niciun fel de miscare. Imbatranirea rapida a organismului nu te opreste sa te misti, sa faci alergare usoara si exercitii specifice varstei.

Cu cat esti mai activ si incerci sa te mentii in forma chiar si la 65+, cu atat vei avea sansa sa traiesti mai mult si mai sanatos. Oamenii care fac multe activitati fizice, exercitii, alergari de tot felul au un risc scazut in privinta bolilor de inima, nu mai fac diabet de tip 2 si previn mai usor aparitia dementei.

Nu spune nimeni ca trebuie sa te apuci de fitness la 70+ ani, insa orice fel de activitate fizica e mai buna decat sendetarismul. Cel putin de doua ori pe saptamana ai putea sa ai activitati care te ajuta sa iti imbunatatesti puterea, balansul si flexibilitate, iar in restul saptamanii poti face cel putin 150 de minute de activitate de intensitate moderata. Daca ai o viata activa in continuare, chiar si la batranete, poti sa faci 75 de minute de exercitii fizice mai intense per saptamana.

Pentru cei care nu pot face miscare de unii singuri si au nevoie sa fie implicati intr-o activitate fizica ceva mai bine organizata, Organizatia Mondiala a Sanatatii a propus cateva sporturi pentru seniori, pe care acestia le pot practica fara probleme.

1. Inotul. Daca inoti reusesti sa ai muschi mai puternici si mai rezistenti, ai circulatia sanguina mai buna, nu este o activitate solicitanta sa inoti, asa ca nu patesti nimic. E chiar placut si relaxant, te intalnesti si cu prieteni, poti invata lucruri noi si reusesti sa mai iesi si din casa.

Daca ai probleme cu greutatea corporala mai arzi si niste calorii in timpul sedintelor de inot si vei avea o inima care functioneaza mai bine. Inotul e o activitate excelenta si pentru cei care sufera de multa vreme de artrita. In apa scapi de 90% din greutatea corporala si nu pui presiune pe incheituri si pe sistemul osos. In functie de preferinte pot sa faci exercitii aerobice in apa sau poti sa faci un sport foarte cunoscut si funny, polo.

2. Ciclismul. Da, s-ar putea sa spui, la prima vedere, ca mersul pe biciclete nu prea e pentru batrani. Biciclitul la varste mai inaintate te ajuta sa scapi de dureri de incheieturi, nu mai ai atat de multa presiune pe ele, te relaxeaza, te deplasezi rapid oriunde ai nevoie, iti pui si musculatura in functiune, dar si inima, sistemul osos.

Pentru batrani e recomandat mersul pe bicicleta mai mult ca oricand, mai ales ca te ajuta sa eviti si aglomeratia din mijloacele de transport in comun si iti ofera cea mai placuta experienta de fiecare data. Daca nu vrei sa te deplasezi nicaieri sunt si bicicletele medicale, pe care le poti folosi in confortul locuintei tale.

3. Squash. E un joc de interior perfect pentru varstnici. Iti pui in miscare intreg corpul, trebuie sa lovesti o minge din cauciuc de cei patru pereti ai terenului de joc, in asa fel incat oponentul sa nu poata sa loveasca iar mingea. Slabesti usor daca joci squash, alergi ca sa ajungi la minge, toate incheieturile vor fi puse in functiune.

Plus ca previi mai usor aparitia diabetului de tip II. Poti sa joci squash si cu prietenii de aceeasi varsta si socializezi, discuti, razi cu alti prieteni. Faci miscare, te joci ceva ce iti face placere si ai toate sansele sa nu te mai simti singur. Ce ti-ai putea dori mai mult la batranete?

4. Golf. Golful nu e un sport foarte static, cu un ritm prea lent. Cu ajutorul golfului arzi multe calorii, slabesti mai usor, reusesti sa iti pui si neuronii in functiune, te concentrezi mai bine pentru ca ai de luat niste decizii in legatura cu loviturile pe care le vei practica. Ai de mers pe terenul de golf, faci miscare fara sa vrei, musculatura e pusa toata in functiune, castigi si la capitolul flexibilitate si echilibru.

Vei avea maini mai puternice, pe care te vei baza, picioare care pot parcurge distante mai mari, plus ca previi si aparitia dementei. In timpul partidelor de golf iti poti perfectiona si coordonarea membrelor, dar si vederea, precum si modul in care iei decizii pe moment. Ai doar de castigat daca vei juca golf la batranete si te vei distra cu siguranta.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?