Cosmarurile pot ruina un somn de calitate si odihnitor

Cosmarurile sunt o parte comuna a copilariei si arareori devin cronic. Copii le au indiferent de varsta, frecventa lor nu e una clara, pot sa apara de mai multe ori intr-o luna sau pot sa apara o data la cateva luni sau chiar zilnic. Sunt mai frecvente la copiii cu varste intre 7 si 10 ani si in adolescenta dispar treptat. Mai ales copiii anxiosi au astfel de vise urate.

Pentru parinte, un copil care are mai mereu cosmaruri este un motiv de stres permanent. Stii ca nu poti dormi cum trebuie nici tu noaptea pentru ca micutul e agitat, plange, se sperie, stai mereu cu grija. Ce poti face totusi sa il ajuti cand are astfel de probleme si ce atitudine trebuie sa adopti? Raspunsul la aceste intrebari il vei descoperi in randurile ce urmeaza.

Cosmarurile sunt mai des intalnite la fete decat la baieti, insa diferenta aceasta apare doar dupa 10 ani. De multe ori baietii nu isi amintesc atat de bine ce viseaza si nici asa de des. Cosmarul va evolua in functie de varsta copilului. Copiii cu varste foarte mici au cosmaruri legate de creaturi fantastice si de separarea de parinti. La copiii mai mari cosmarurile pot fi mai intens traite si mai periculoase pentru ei, mai ales daca stau mai mereu cu ochii in ecrane. Si cu cat mai multe emotii pe care copilul nu le poate procesa si intelege, cu atat creste riscul de aparitie al cosmarurilor.

Cosmarul e cu adevarat o problema cand cauzeaza tulburari de comportament si de somn si cand e un factor de stres permanent. Stii ca ai o problema legate de cosmaruri cand copilul devine anxios, cand e somnoros ziua, cand nu se mai poate concentra la scoala si cand are probleme cu memoria. Si atunci cand micutii includ ceea ce viseaza in conversatiile zilnice si refuza sa faca x lucru pentru ca monstrul din cosmar s-ar putea sa vina stii ca e o problema reala.

Teoretic, un cosmar e un vis „rau” care te trezeste din somn orice ai face. Dar cand te trezesti destul de rau si cu o stare proasta nu inseamna ca ai avut un cosmar. Daca micutul se trezeste dezorientat, suparat, plangand si nu isi aminteste ce a visat s-ar putea sa fie vorba doar despre „terori nocturne”. Seamana cu un cosmar, dar e cu totul altceva. Cosmarul se manifesta in ultima treime a noptii, terorile nocturne strica tot somnul. De obicei copiii care au avut terori nocturne se trezesc panicati, tipand, plangand, dezorientati complet si nu mai vor sa doarma deloc.

Cand stii clar ca micutul are cosmaruri poti sa apelezi la urmatoarele strategii ca sa incerci sa eviti aparitia lor si sa ii oferi sansa la o odihna mai buna.

Evita orice fel de stimulare inainte de culcare. Fara ecrane de niciun fel, fara povesti inspaimantatoare, fara prea multa agitatie. Mai bine ii citesti ceva frumos copilului, jucati un joc, va amintiti ce ati facut in urma cu cateva zile si planificati sa faceti ceva foarte frumos in ziua urmatoare. E bine sa ca micutii sa se joace cu orice fel de jucarie le face placere, sa aiba cu ei animalutele de plus preferate si prietenii pe care ii au mereu in patut. Asa se vor simti in siguranta mereu si nu se vor culca cu anumite temeri.

Creati un ritual inainte de culcare. In afara de pijamalute, de spalat pe dintisori si pe povesti pentru copii citite calm, poti adauga si alte elemente impreuna cu micutii pentru a avea ritualul vostru de culcare. De exemplu, copilul poate scrie ce i s-a intamplat frumos in ziua respectiva, poate privi niste carti cu imagini frumoase, cu peisaje, cu animalute care ii plac. Sau puteti desena ceva si desenul respectiv sa il puneti langa patut ca sa protejeze micutul pe toata durata noptii. Puteti canta, puteti desena, puteti sa va jucati putin in pat, sa il relaxati cum puteti ca sa se culce linistit. E esential sa avem un copil relaxat inainte de culcare si sa rezolvam orice fel de probleme are pentru a nu avea iarasi cosmaruri.

Cand apare totusi un cosmar reactionati calm si incercati sa scoateti copilul din starea proasta pe care o are. E bine sa ii repetati micutului ca e in siguranta, ca nu are de ce sa se teama, sa il faceti sa constientizeze ca e vorba doar despre un cosmar si ca totul e doar in mintea sa. Incercati sa readuceti in atentie imagini frumoase, personaje dragute care ar putea sa il „apere” si sa „ia” cosmarul pentru a va asigura ca micutii vor dormi bine in continuare. Nu reactionati si dvs. panicat, nu incercati sa ii explicati prea complicat ca a avut un cosmar, mergeti doar pe explicatii simple si pe incurajari. Il puteti lasa sa doarma cu dvs. daca e in siguranta asa, daca se simte bine asa. In timp se va obisnui si nu va mai sta in camera parintilor.

Expunerea la imaginile din cosmar e un remediu mai bun decat orice. Incearca sa desenati impreuna monstrul care l-a trezit din somn, sa discutati despre el. Cu cat imagistica din cosmaruri e constientizata, cu atat pericolul perceput va scadea in intensitate. Radeti, jucati-va putin si incercati sa priviti cosmarul cu mai multa detasare, sa vedeti ce anume a fost atat de rau si micutul sa inteleaga ca totul e in imaginatia sa.

Orele de culcare si de trezire sa fie aceleasi. Conteaza mult sa respectam cu strictete orele de culcare, sa nu amanam momentul in care copilul se culca. Cu cat micutii sunt mai obositi si au mai multe frustrari inainte de culcare, cu atat cosmarurile vor aparea mai des. Rutina e importanta pentru creier, pentru refacerea lui, relaxarea e foarte importanta de asemenea. Pe masura ce se va obisnui cu un program strict de somn copilul se va „regla” si va avea din ce in ce mai putine cosmaruri.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?