Viitorul educatiei depinde de perspectiva si de viziunea dascalilor si a autoritatilor din invatamant

Sistemul educational din prezent nu mai seamana deloc cu sistemul de acum 15-20 de ani, asa cum actualul sistem nu va mai avea aproape nimic din cel de peste 10-15 ani. Educatia nu va disparea niciodata, asta e clar, ea e foarte importanta pentru individ, pentru societate. Doar ca va lua diverse forme si se va adapta la evolutia tehnologiilor si la exigentele din acel moment.

E usor sa avem o proiectie legata de viitorul educatiei daca ne gandim la ce se intampla, deja, in prezent.

Viitorul educatiei depinde in mare masura de adaptare. De adaptarea sistemelor de invatamant la noile provocari si la tot ce tine de invatare, de predare moderna, modernizata. Educatia viitorului va porni de la principii de baza, pe care le avem si in prezent, dar va avea mult mai multe variante pentru a ajunge la obiectivele propuse. Implicarea dascalilor si a autoritatilor din invatamant va fi esentiala pentru sisteme de educatie performante, care ii pot ajuta pe elevi sau studenti sa invete mai usor si mai bine.

Viziune, integrarea unor metode noi de predare sau adaptarea celor care functioneaza cel mai bine in functie de fiecare copil si de abilitatile sale, iata care ar fi varianta castigatoare pentru educatia viitorului care chiar conteaza. Se mai adauga si o raportare la tehnologie cat mai bine articulata, dar si testari si incercari de gasire a celor mai bune combinatii de metode de predare-invatare pentru formarea unor oameni capabili sa se descurce in orice context.

Care vor fi aspectele ce vor defini mai bine viitorul educatiei in urmatorii 20-30 de ani?

Timp si spatiu diverse. Spre deosebire de actualul sistem de educatie, in viitor elevii vor putea avea mai multe oportunitati sa invete la diverse ore si in diverse locuri. Prin intermediul eLearning-ului se va putea studia remote, in ritmul fiecaruia. Partea teoretica va fi invata in afara claselor, partea practica va fi invatata fata in fata, interactiv, pentru a fi fixate cat mai bine toate cunostintele teoretice.

Asta este clar in avantajul elevilor, care vor putea intr-un mod foarte simplu sa invete lucruri noi fara efort si sa le poata aplica imediat, chiar si in viata reala. Invatarea de tip eLearning este deja pe un trend ascendent astazi, dar este impusa din cauza problemelor globale din prezent. In viitor, insa, eLearning-ul va fi ceva obisnuit si va fi peste tot, mai ales ca vor fi si tehnologii complexe care vor simplifica intreg procesul de invatare sau de predare.

Invatare personalizata. In sistemul de educatie din viitor elevii vor avea instrumente de studiu care se vor adapta la capacitatile fiecarui elev in part. Daca se ajunge la un anumit nivel deja invatarea va fi mai complexa, vor fi intrebari si materiale mai grele pentru a se „plia” pe cunostintele pe care le detine elevul la un moment dat.

Elevii care au probleme cu invatarea vor putea sa faca exercitii si practica pana ating un anumit nivel. Pe durata invatarii elevii vor primi mereu incurajari si vor sti de fiecare data la ce nivel se afla. Vor fi tot mai putini elevi care isi vor pierde increderea in ei sau vor fi tentati sa abandoneze scoala.

Si profesorii vor avea o munca mai usoara si vor sti mereu unde trebuie sa mai lucreze cu elevii si la ce nivel sunt cei din fata lor. Procesul de predare va fi astfel mai usor de adaptat in functie de nevoile reale ale elevului, se va merge pe eficienta inainte de orice.

Alegerea libera a instrumentelor de invatare. Fiecare elev va avea posibilitate sa modifice procesul de invatare cu ajutorul unor instrumente pe care acesta le considera necesare si potrivite pentru el. Se vor folosi in cadrul proceselor de invatare diverse dispozitive, diverse programe, tehnici interesante bazate pe preferintele lor. Invatarea combinata, clasele „inversate” si BYOD (fiecare elev isi aduce dispozitivele proprii care ii vor fi necesare si utile in timpul invatarii).

Proiectele, mai importante pentru educatia viitorului. Pe masura ce locurile de munca incearca sa se adapteze unei economii tip freelance dintr-un viitor destul de incert pe piata muncii, elevii se vor adapta invatarii bazata pe proiecte pentru a face fata unor locuri de munca project-based. Asta inseamna ca vor trebui sa invete cum sa aplice diverse abilitati pe termen scurt intr-o varietate de situatii. Deja in liceu trebuie aplicata invatarea bazata pe proiecte in asa fel incat aptitudinile organizationale, colaborative si de time management sa fie foarte bine intelese si utilizate mai tarziu.

Interpretarea datelor. In viitor partea manuala a matematicii si a interpretarii datelor va fi istorie. Calculatoarele se vor ocupa de tot ce tine de calcule sau de interpretari, dar vor avea nevoie si de input uman. Ele vor analiza statistic, vor descrie si vor prezice anumite trenduri, insa interpretarea umana le va da valoare si greutate.

Va fi foarte important sa inveti in scoala cum sa interpretezi diverse date si sa oferi anumite perspective pentru a te putea descurca mai bine pe piata muncii. Interpretarea datelor va fi, pana la urma, cheia unei educatii a viitorului care formeaza oameni pregatiti sa vina mereu cu un raspuns in baza unor proiectii care au la baza numere, date foarte multe.

Mentoratul va fi foarte important. In viitor elevii vor avea foarte multa independenta in procesul de invatare, asa ca mentoratul va fi fundamental pentru succesul elevului. Profesorii ii vor indruma pe elevi in jungla informationala la care vor avea acces si le vor arata care sunt cele mai bune moduri de studiu, cele mai bune surse de informatii. Desi viitorul educatiei pare a fi unul remote, institutiile educationale si profesorii vor avea in continuare un rol foarte important pentru performante academice de invidiat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *