Riscul in afaceri este o chestiune destul de abstracta, dar cu impact enorm asupra unui business. De la inceput stii ca iti asumi niste riscuri, nu ai de unde sti ce se va intampla, chiar daca iti faci scenarii si planifici excelent tot ce vei face. Riscurile reale din afaceri sunt cele care iti pot afecta pe termen lung businessul si care nu pot fi rezolvate foarte usor-de regula ai nevoie de un plan pentru ele. Important este sa le constientizezi si sa ai in permenanta cele mai bune abordari ca sa le poti preveni cat mai usor.
Oricat de bine ar suna pe hartie un plan de afaceri si oricat de sigur ai fi pe capitalul detinut, pe bugetul tau, riscurile in afaceri sunt o realitate pe care o vei intalni, indiferent cat de mare sau de mica e afacerea pornita. In loc sa te temi de ele si sa stai mereu cu gandul la ce s-ar putea intampla rau in viitorul apropiat e mai bine sa le cunosti si sa le evaluezi in asa fel incat nimic din ce s-ar putea intampla sa nu te surprinda vreodata. Cateva exemple de riscuri pe care le-ai putea include in evaluarile tale ar putea fi urmatoarele:
Dezastre naturale. Calamitatile naturale sunt inevitabile si produc distrugeri tot timpul. De la incendii, la inundatii, cutremure sau chiar tornade mai ales pentru afacerile din zonele unde acestea sunt mai frecvente, toate pot sa puna mari probleme unui business. Chiar daca nu ai de unde sti daca te vei confrunta sau nu cu ele, e bine sa fii pregatit si sa fii precaut. Se recomanda sa ai planuri, resurse suficiente ca sa rezolvi orice fel de probleme apar, iesirile de siguranta mereu gata de folosire, puncte de intalnire deja stabilite, un backup pentru date. Foarte bine ar fi daca ai avea si asigurari ca sa iti poti recupera o parte din pierderi si sa ai cum sa refaci tot ceea ce a stricat un astfel de dezastru.
Riscuri de siguranta si de sanatate. Din momentul in care ai o echipa si lucrezi cu niste oameni este bine sa fii pregatit sa ai grija si de sanatatea si de siguranta lor. Asigurari, respectarea regulilor de sanatate si de siguranta la locul de munca, evaluarea riscurilor cat mai des cu putinta, pe toate le poti include in activitatile tale zilnice cand ai o afacere. Acest tip de riscuri sunt si cele mai simplu de prevenit si de intuit, stii deja ce ai de facut pentru a le asigura angajatilor toate conditiile in asa fel incat sanatatea lor si siguranta sa nu fie puse in pericol niciodata. Riscurile de siguranta si de sanatate sunt la fel de importante ca riscurile asociate dezastrelor naturale, asa ca ar trebui sa le tratezi cu maxima seriozitate daca vrei sa te bazezi mereu pe echipa ta de angajati.
Nerespectarea reglementarilor in vigoare. Reglementarile specifice fiecarui domeniu sunt destul de multe, de la cele legate de siguranta si sanatate, la cele legate de munca si de protectia datelor clientilor afacerii, de taxe si impozite de achitat in permanenta. Toate au un singur scop: asigurarea unei competitii corecte si a unor servicii de calitate, produse de calitate pe piata. Daca nu respecti reglementarile in vigoare din domeniul tau de activitate risti amenzi, in cel mai bun caz, dar si dizolvarea involuntara sau chiar inchisoarea. Riscurile legate de nerespectarea reglementarilor sunt mai mari in timpul perioadelor de criza finaciara, economica si in perioadele mai grele ale afacerii, cand esti dispus sa faci mai multe compromisuri care nu sunt in avantajul tau.
Riscuri de securitate. De la jafuri, fraude, santaj pana la acte de terorism, toate sunt amenintari reale pe care care orice business le poate avea de-a lungul existentei sale. Si nu iti permiti sa nu ai un plan de actiune in caz de risc de securitate real. Poti monta sisteme de supraveghere moderne, sisteme de securizare a intrarilor, folosirea de amprente pentru acces in sedii. Planul de securitate intocmit impreuna cu specialisti si educarea angajatilor pentru asigurarea unui mediu cat mai sigur de lucru pentru toata lumea raman cele mai bune metode de a garanta securitatea la locul de munca si securitatea afacerii.
Riscuri cibernetice. Odata cu pandemia de COVID-19 cam toate afacerile importante s-au concentrat si pe componenta de on-line si au investit in ea. Mai mult ca oricand acum riscurile cibernetice sunt uriase, pot sa apara oricand hackeri care iti pot distruge intr-o secunda afacerea si poti avea pierderi uriase si clienti pierduti din cauza neatentiei tale. De la parole „slabe” la securitatea precara a sistemelor de operare, a aplicatiilor folosite in mod curent, la neatentia manevrarii corespondentei electronice, toate pot alimenta riscurile cibernetice. Educarea angajatilor pentru a evita orice fel de brese de securitate nedorite, instalarea unor solutii de securitate si de monitorizare profesionale, apelul la firme specializate in securitate cibernetice, iata doar cateva metode prin care poti diminua riscurile cibernetice pentru afacerea ta.
Riscuri financiare si economice. Nu stii niciodata cand vine o recesiune, o criza economica, asa ca e bine sa fii pregatit sa rezisti si in vremuri mai tulburi si sa iti revii dupa ce trece criza. Riscurile financiare sau economice sunt si cele mai periculoase pentru capitalul afacerii tale si pentru profitabilitatea pe care o sperai in momentul in care ai lansat afacerea. Cea mai buna recomandare: identifica riscurile, analizeaza impactul lor, evalueaza si „trateaza” problemele care apar dupa ce s-a declansat deja o criza economica, dupa ce apar probleme reale cu bugetul tau. Planul de management al riscului trebuie dezvoltat si actualizat mereu pentru a preveni orice probleme in eventualitatea unor crize economice sau probleme interne economice.
Pierderea avantajului competitiv. Pe masura ce pietele sufera schimbari majore si tehnologia evolueaza si are un impact important asupra afacerilor, asupra dezvoltarii lor, nivelul competitiei din cadrul industriilor este din ce in ce mai puternic. Ca sa ramai competitiv trebuie sa te concentrezi pe intelegere, raspuns la nevoiele clientilor mult mai profund si mai aplicat, mai rapid decat competitia directa. In permanenta trebuie sa stii care sunt punctele slabe si punctele tari ale competitiei si sa le evaluezi corect, sa le folosesti sa fii mereu in fata competitiei. Pierderea avantajului competitiv pentru o afacere inseamna si riscul de faliment, riscul de pierderi financiare si o pierdere a clientilor-ei se vor indrepta spre alta afacere concurenta ce a stiut sa isi conserve avantajul competitiv de-a lungul timpului.